5 základních typů pro přípravu na pohovor

Concur (Czech) s.r.o.


Osobní či telefonický pohovor je jedinečná a mnohdy jediná příležitost, jak postoupit ve výběrovém řízení a případně získat zaměstnání či stáž, o kterou skutečně stojíte. Pohovor samozřejmě není jen o tom dozvědět se něco o vás jako o uchazeči, ale je také konverzace umožňující získat více informací o dané pracovní nabídce a společnosti. Podceňovat přípravu na pohovor ať už osobní nebo telefonický se nevyplácí, obzvlášť nemáte-li s pohovory velkou zkušenost.

1. Co víte o pozici a firmě, kam jste posílali životopis

Před každým pohovorem si najděte alespoň základní informace o společnosti, do které jste aplikovali. Nejlepším zdrojem je v dnešní době internet a malé hledaní a návštěva internetových stránek firmy není příliš velkou časovou investicí. K zapamatování si můžete udělat poznámky. Zároveň je dobré projít si popis pozíce a znovu udělat si výtah, obzvlášť když jste aktivní ve více výběrových řízeních a jednotlivé pracovní nabídky by vám mohly splývat. 

2. Patřičná prezentace

V mnoha dnešních firmách již panuje poměrně neformální firemní kultura a není tolik kladen důraz na tzn. "dress code", nicméně pokud neznáte kulturu firmy, kam jdete na pohovor, nevyplácí se ani toto podceňovat. Formálnějším oblečením nelze mnoho zkazit. Rozhodně nedobrý dojem uděláte, příjdete-li v znečištěném či nevábně vonícím úboru a zanedbáte hygienu. I telefonický rozhovor , telekonference/videokonference má svou stránku věci - do telefonu je vhodné se patřičně představit a pokud se jedná o telekonferenci prostřednictvím třetích stran  jako je Skype pozor na to, jaký profilový obrázek používáte (nikdo nechce mluvit s obrázkem polonahé slečny).

3. Otázky při pohovoru

Ne každý je zběhlý a pohotový během pohovoru, občas pomůže si v hlavě urovnat případné scénáře a otázky, jenž by mohly během pohovoru padnout. Mimo chronologické sledování vaší dosavadní kariéry, probíhá většina pohovoru formou behaviorálního či kompetenčního pohovoru. Jedná se o pohovor, který jde více do hloubky a který se odkazuje na vaše zkušenosti v konkrétních situacích, jenž nastaly ve vašem předchozím zaměstnání např. (jak jste si poradili se náročným zákazníkem, jak jste si poradili se situací, kdy jste chybovali atd). Více k příkladům k behaviorálním pohovorům můžete opět nalézt online. 

4. Kam na pohovor

Před pohovorem zkontrolujte kam máte dorazit na pohovor a instrukce, které jste dostali v potvrzení pohovoru či pozvánce. Není nic horšího než přijít na pohovor se zpožděním, když jste marně hledali danou adresu či si nedali dostatek času k přesunu z místa A do místa B. V případě telekonference/videokonference platí něco podobného a hladký průběh pohovoru zaručí, když se přihlásíte do hovoru o něco dříve  a ne na poslední chvíli, kdy zjistíte, že si musíte stáhnout novou aplikaci k umožnění rozhovoru či nemáte dostatečné internetové spojení. 

5. Pohovor je oboustranná komunikace

Během pracovního pohovoru očekáváme, že budeme dotazování a tato věc nás nepřekvapí. Nicméně pohovor neslouží jen k získání informací o vás, ale také slouží vám, aby jste dostali více informací k pozici a společnosti. V některých případech tuto situaci za vás vyřeší pohovorující a sám začne hovořit o pozici, ale mnohdy se stane, že dá prostor vám a vašim otázkám. Mějte vždy podobné otázky připravené a ptejte se. Popis pozice je vždy jen obrys toho, co budete dělat a takto získáte rozhodně detailnější informace nejen o pozici, ale také o týmu, pracovním prostředí, benefitech a o mnohých dalších věcech, jenž mohou hrát svou roli ve vašem rozhodování, zda pozici případně přijmout. Navíc aktivním přístupem k pohovoru uděláte i dobrý dojem.

Pokud se budete držet těchto 5-ti základních typů, ostudu si u pohovoru neuděláte. Přejeme vám tedy hodně štěstí.

 

Date of publishing

November 14, 2016


Company

Concur (Czech) s.r.o.


Address

Concur (Czech) s.r.o.
Bucharova 11
150 00, Praha 5
Česká republika