Pravidla úspěšného stážisty

Concur (Czech) s.r.o.


Pro mnoho studentů je stáž první pracovní zkušeností a je jednoduché pochopit, že potřebují prostor k získání profesionálního chování. Většina z nich ho získá stylem "pokus omyl", což samozřejmě vždy znamená, že vás nemine pár nejpříjemných situací. Pokud si jich pár chcete ušetřit, vemte v potaz nabízená doporučení.

"Čas je váš pán"

Pro dnešní generaci studentů, které všichni shrnují do generace "millenials" má čas naprosto jinou perspektivu než pro generace předchozí, což lze vstáhnout i na kulturu mnohých firem (i firmy jako Google nebo Facebook začínají být starší než věkový průměr jejich stážistů z univerzit). A nejen proto stále operují s pojetím týmové spolupráce, která zahrnuje pravidelné schůzky týmů, manažerů s jednotlivými členy týmů atd. Každá tato schůzka má samozřejmě svůj čas a místo (narozdíl mnohdy od pracovní doby, která může být dosti flexibilní) a toto je nutné respektovat. A proto "CHOĎTE VČAS", a to znamená pár minut dopředu. Pokud máte zpoždění nebo se nemůžete účastnit, dejte o tom také vědět, a to co nejdříve. To samé platí o docházce, jak už jsem zmínila v dnešní době je spousta pracovišť s flexibilní pracovní dobou, nicméně právě v takovém režimu je nutné být organizovaný snad ještě více a tak plánujte svoji docházku ve spolupráci s vaším týmem ať ví, kdy budete na pracovišti a mohou efektivně organizovat váš i jejich čas.

"Sliby občas i chyby"

Mnozí z nás nedávají sliby proto, aby je porušili, ale velmi často je nedodržíme, protože jsme se přecenili nebo popřípadě podcenili dopad takového slibu. Toto bývá výzva i pro mnohé zkušené profesionály, čím dřív získáte realističtější odhad toho, co můžete slíbit a co neslibovat raději nikdy tím lépe, a proto to zmiňujeme.. Může se stát, že v tu nejméně vhodnou chvíli či na poslední chvíli dostanete úkol či žádost o pomoc s cizím projektem. Takový úkol může být komplexní, může být nestandardní a s prosbou o dodání ve velmi krátké době.  V takovém případě je nutné zvážit riziko toho, že tento deadline prostě není reálné dodržet. Pokud víte o skutečnostech, které mohou dodání výrazně zpozdit, vyjadřete svůj názor (věcně) a dejte vědět pokud skutečně vidíte, že dodání včas není možné. Nebojte se občas odmítnout nenadálé prosby nebo se domluvte, že pokud budete dělat něco navíc nebo jiného, bude se to brát v potaz s ohledem na vaši běznou práci. Příjmete-li pak takový úkol, pak ho musíte včas dokončit, a to v případě neproplaceného přesčasu. V případě, že byste tyto kroky nepodnikli můžete ne vždy vlastní vinou skončit v kategorii "není na něj spolehnutí".

"Orientujte se v komunikačním šumu"

Komunikace nabírá v pracovním prostředí naprosto jiné rozměry, přičtete-li k tomu sociální sítě a vaši osobní poštu, vznikne hodně zajímavý mix a mnohdy důležité emaily nebo schůzky v kalendáři splynou v jeden velký šum. Přesto čtení emailů a pravidelná revize kalendáře je základem. Velice jednoduše se může stát, že promeškáte možnost zajímavého firemního kurzu, párty a nebo zjistíte, že máte důležitou schůzku a nemáte čas se na ní připravit. Obzvlášť pokud nejste každodenně v práci je dobré si alespoň zkontrolovat poštu a kalendář i v nepřítomnosti prostřednictvím webu či v pracovním laptopu.

"Jeden za všechny, všichni..."

Je jen málo pozic, které nevyžadují žádnou spolupráci v rámci týmu či v rámci více týmů. Narozdíl od univerzitních projektů, diplomek, esejí a zkoušek na práci nejste nikdy sami a výsledek vaší práce nezávisí jen na vašem vynaloženém úsilí. Znát a sdílet humor, radosti i pracovní starosti s těmi, s nimiž trávite často více času než s přáteli, je základem příjemné atmosféry na pracovišti.  Budovat si vztahy s kolegy zrovna, když nic od nich zrovna nepotřebujete je nejlepším základem pro případy, kdy budete skutečně od nich něco potřebovat - radu, pomoc, rychlou akci apod. Nevyhýbejte se proto "team-buildingům", popovídání v kuchyňce či polečným obědům s kolegy,  přidejte se ke gratulacím k povýšení, popřejte k narozeninám nebo svátku, když se naskytne vhodná přiležitost. 

"Houstone, máme tu problém!"

V každé práci nastane situace, kdy si nevíte rady. Pokud jste na začatku kariéry, pak je to stav zcela normální a zeptat se kolegy či nadřízeného je naprosto normální a mnohdy jeden dotaz šetří mnoho času a mnohdy i usílí. Není nic nejhoršího, když něco neuděláte, protože nevíte jak a nedáte to nikomu vědět nebo popřípadě budete to něco odkládat do nekonečna až propásnete důležité termíny. Proto v případě, že máte problém dejte to na vědomí a dobří kolegové a manažeři se vám vždy pokusí pomoci. 

Každý tým a manažer má samozřejmě svou vlastní představu, jak by měl vypadat ideální a úspěšný stážista. V malém prostoru článku jsme se snažili shrnout oblasti, v nichž stážisté nejvíce chybují. Ať je vám to k užitku.

 

Date of publishing

November 30, 2016


Company

Concur (Czech) s.r.o.


Address

Concur (Czech) s.r.o.
Bucharova 11
150 00, Praha 5
Česká republika